lördag 4 april 2009

Livet som jag - Lee ser det!

Sitter i solen och skriver, en öl i handen och datan brevid. Kan livet bli så mycket bättre. Ja det vore mycket bättre om alla ni som läser min blogg vore här nu och så kunde vi haft en riktigt mysig och skön afton. Idag ska vi grilla kyckling, haloumi och grönsaker men idag blir det inget rödvin, jag tar en öl till och sedan får det vara bra.

Det här är den första riktigt varma dagen som jag har tid att sitta ute och lapa sol, fika och läsa bok. Vi var i Vällingby C i K5 för ett par timmar sedan och jag hittade (så klart!) en bok "Livet kan inte vänta". Den var så fin och bra och jag förstår varför ödet gjorde en loop och passade boken i mina händer. För flera veckor sedan lade jag boken i min önskelista på Bokus.se - den hade då inte släppts än. Jag upplevde redan då att den säkert skulle ge mig något (mycket?). Hanna på jobbet pratade också om den och nu är den läst.

Det känns som om jag är på väg någonstans med mig själv och mitt strävande efter kunskap, insikt och växande. Jag fick en aha upplevelse när jag såg att det fanns kapitel i boken "Onkologi" som handlar om psykosocial onkologi. Där författaren Christina Bolund skriver om att hamna i kris och dess olika faser, närstående och deras behov, könsskillnader, coping osv. Och jag kände: detta är ngt som jag skulle vilja jobba med. Inte konstigt att jag nu anmält mig till en kurs som handlar om socialpsykologi. Jag måste ju börja ngnstans, samtidigt som jag jobbar kvar i klinisk praxis. Det här kommer att bli SÅ bra!

För övrig kan jag säga att grillningen blev mycket lyckad igår. Potatisgratängen blev en "Halleluja-moment" upplevelse, kanske bara för att jag hade gjort den!!? Not - va??!! Vi drack ett rödvin som kommer från Toscana och heter Rocca di Montemassi Le Focaie, Artnummer: 2523, Kostar: 89:-. Mumma!

Mannen jag bor med tjatar på mig att jag måste börja med min högkvalitativa träning och jag bara rycker på axlarna. Jag har haft svårt att hitta motivationen. Man kan tycka att NYC maran skulle vara motivation nog men ack så... Men idag fick jag en idé som kan göra att jag får igång mig själv. Radiumhemmet i Stockholm har forskningsfonder som behöver "kessef", "moullah", flis, $ you name it, för att kunna forska vidare om cancer och allt vad det innebär. Jag kanske kan få till ngt slag av "Fylking/Aschberg-projekt"....Well well vi får se. Men dock. Jag ska springa för Hanne, Sabina och Ulrica och deras medsystrar och bröder. (Från boken "Livet kan inte vänta")

Jag ska göra en sak till: förra året ställde jag till med en fest och en boklåda. Vi sålde våra böcker, till självkostnadspris som vi läst och som vi visste vi inte tänkte läsa igen. I år tänkte jag att pengarna skulle gå till en grupp som bor i en liten by strax utanför Moshi i Nordvästra Tanzania. Gruppen är HIV+ och pengarna använder de dels för att utbilda sina barn i byn så de får gå i skolan och dels går pengarna också till olika projekt för att kunna försörja sig. Men nu när jag läst boken "Livet kan inte vänta", ska jag dela "pengen" på hälften och ge Radiumhemmets forskningsfond pengar också. Kom ihåg det när min inbjudningslapp dimper ner i en brevlåda nära dig. (Kanske 8/5). Här ska göras skillnad!///

Solen skiner fortfarande och grannarna vårstädar som aldrig förr, åker till tippen och köar i ett par timmar. Men jag, jag sitter här på min söta rumpa, lapar sol och bloggar. Jag är inte någon vidare "villaägare", har aldrig varit och kommer aldrig att bli. Jag har tappat intresset för gräsmattor, snöskottning, gräsklippning och en och annan rabatt. Tänk att ha 300 meter till tunnelbanan, puben runt hörnet, därgligt cykelavstånd till jobbet (om man nu har turen att ha ett), gångavstånd till bion och "affärlden". Och den enda gången bilen skulle behöva vara behövlig är när stora inhandlingen för månaden skall utföras. Nå ja, jag ska inte klaga.

Nu måste jag till och fixa grillspetten och salladen, det blir liksom aldrig något slut på dessa middagar.

Hoppas att du/ni har en skön helg. Jag ska göra mitt bästa för att just min helg ska bli just det - skön!

Ha det gott!

1 kommentar:

  1. Hej Hjärtat!
    Denna bok om livet...och så ....är det möjligt att jag kan få låna den tror du...Kul att du har bokfest 8/5..Då är jag i Oslo och pratar kräks...Köper gärna böcker i alla fall...Du vet vad jag gillar....
    Fanatisk villaägare eller inte....Du/Ni njuter av livet och varandra och det är den absoluta huvudsaken...Vinet du skriver om...Är det OK med en mer detaljerad beskrivning?
    Samtliga kramar

    SvaraRadera