söndag 8 mars 2009

Livet handlar om något mycket större än oss själva

Hej alla och tack för respons på bloggen!

En kompis uttryckte sig: "Men oj Lee du har inte fått så många kommentarer"! (På bloggen alltså) Men äsch säger jag, det går liksom bra ändå för mig. Det är precis så det känns på mitt nya jobb också - för mig. Jag vet att jag är bra (säg för f-n inte att jag är duktig!) Men den känslan, att jag är bra, har inte riktigt letat sig ner i solar plexus och rotat sig där! Så, det spelar ingen roll hur mycket "duktigt" det blir, jag måste hitta ett förhållningssätt som passar mig och att "jag är bra känslan" glider in mjukt i solar plexus och rotar sig där, lite lätt.

Vilket gäng jag jobbar med!! Det är högt och lågt; ibland inget dera tycker en del och jag med - ibland. Precis som livet är, inga konstigheter! Jag orkar bara inte involvera mig i dramatiken - just nu.

Jag kom hem idag på söndag efm och kände mig lite mör. Hade lovat 'Kerran' (igår) att vi skulle ta en sväng med våra stegräknare. Vilken tur att jag gjorde det, lovade alltså. Annars hade jag aldrig kommit ut i regn och rusk och kunnat redovisa över 17000 steg idag! Vilken dag, va!?

Slutligen har jag bara en sak att säga: Livet är underbart när underlivet är bart. Det är lite Robert Carl Oskar Broberg över den där meningen. Din bil den är inte lik min bil den är en likbil. Eh!

Här nedan kommer en underbar text som jag tagit från ”Att vårda självmordsnära patienter – Studier av självmordsrisk och personalattityder”
Licentiatavhandling: Mats Samuelsson Stockholm 1996


DESIDERATE
Vandra lugnt i brådskan och larmet – minns vilken frid som det kan
finnas i tystnaden. Lev i sämja med andra människor utan att förneka dig
själv. Hävda din sanning lugnt och högt, lyssna också till vad andra säger,
även dårar och ignoranter har sin berättelse. Om du jämför dig med
andra kan du bli bitter och inbilsk, ty det kommer alltid att finnas någon
som är bättre eller sämre än du. Gläds åt det du uppnått och åt planer
du gör upp. Gör det du gör med hjärtat hur oansenligt ditt arbete än är.
När lyckan skiftar är det ett beständigt värde. Var försiktig i dina företag,
ty världen är full av svek. Men låt inte detta skymma den sanna dygden,
många strävar efter höga ideal och livet är fullt av hjältemod. Var dig
själv och trotsa framför allt inte känslan: var inte cynisk inför kärleken, ty i
jämförelse med all strävhet, kyla och alla besvikelser är hon evig såsom
gräset. Mottag sorglöst vad åldern bär med sig, uppge utan bitterhet
ungdomens attribut. Utveckla din själsstyrka, så den kan bli ditt värn mot
plötslig olycka. Men plågas inte av fantasifoster. Mycket ängslan föds ur
ensamhet och leda. Behåll en sund disciplin, men var mild mot dig själv.
Du är ett barn av världsalltet, liksom stjärnorna och träden har du med rätta
att vara här; oavsett om det står klart för dig eller ej, betvivla inte att
världsalltet är sådant det borde vara. Förbli således i fred med Gud vad du
än tror om hans existens, vad du än upptas av och vad du än åstundar.
I gatularmet, i livets förvirring förbli i fred med din själ. Med all sin
förljugenhet, sin möda och sina skingrade drömmar är denna värld
alltjämt härlig. Var aktsam, försök vara lycklig.

Text funnen i kyrka i Baltimore, daterad 1692.

Jag vet inte vad det har blivit för fel på mig, men livet är härligt: Med all sin förljugenhet, sin möda och sina skingrade drömmar är denna värld alltjämt härlig! Vilken dag, va!? Ja visst är dagarna underbara - oavsett!

Take care if U can't be careful! (Sa en "brooklyn:are" till mig när vi stod och blickade ut mot bukten på Santorini anno 1981, och samtalade om livet - redan då!!)

Puss

2 kommentarer:

  1. Oh, vännen vilken underbar text! Jag ska hacka i mig en bit av den i taget eftersom den kräver analys, men som sagt helt underbar.
    Det är också häftigt att läsa dina kommentarer om din nya arbetsplats eftersom de ger mig perspektiv på tillvaron. OK,I get the message jag ska inte säga att du är duktig men går det för sig att jag säger att du är jävligt bra? Du är en resurs för avdelningen som sådan, för personalgruppen och framförallt patienterna...Så det så....
    Jag har länge undrat vad som menas med att vara en duktig sjuksköterska! Det låter ju inte bra..En människa som arbetar med en människa...Interaktioner åt flera håll samtidigt...Går det att vara duktig då?

    SvaraRadera
  2. Åh Karin! Du är bäst - har sagt det förut, säger det igen! Jag förstår vad du menar när du säger ordet 'duktig' och du förstår mig. he he Inga konstigheter!

    Alla kramar
    Lee

    SvaraRadera